Wednesday, June 10, 2009

Mer tennisfilosofi

Förra veckan fick jag ta Brians tennislektion hos den fantastiske tenniscoachen Zach. Eller han är väl tennis- och lifecoach. Och filosof. Han praktiserar zennis. Vi spelade och pratade lite och gjorde små intressanta övningar under den timme jag var där. Mot slutet så övade jag på min serve - min obefintliga serve. Jag undviker oftast att serva för att jag är så dålig på det, jag föredrar att bara spela bollen utan poäng med folk. (Jag är övertygad om att Zach har en mycket träffande metafor om detta förresten). I alla fall så stod jag där och bollen hamnade i nät eller gick för långt. Så sa han: "Ska vi prova en grej... Du tänker dig att du har en blank historia, och du får välja vem som har varit dina föräldrar och som fostrat dig. Det får inte vara dina nuvarande föräldrar och det måste vara någon som jag vet vem det är." Tanken var att jag skulle välja någon som jag ville bli inspirerad av och som jag skulle vilja ha en egenskap som den personen hade. Jag tänkte ett tag och bestämde mig för Buddha. "Okej"sa Zach, "Now serve". Och det gjorde jag... Fem perfekta servar, och sen kände jag att det var bra så. Allt är möjligt. ALLT.

I told Zach I would translate this post to English.

Last week I took Brian's tennislesson with the amazing tenniscoach Zach. Or, he's a tennis- and lifecoach I guess. And a philosopher. And he practices zennis. We played and talked and did some interesting exercises during my hour there. Towards the end, I was practicing my serve - my non existing serve. I try to avoid serving when I play with my friends. I'd rather just hit the ball back and forth, with no points involved. (I'm sure Zach has a very interesting metaphor for this by the way). I was standing there, hitting the serve either in the net, or too long. Then he said:"Let's try something... Imagine you have a blank history. You are not raised by your parents, and you get to pick the person who you would like to have raised you. It's good if it's a person I know who it is." The idea was that I'd pick someone who I'm inspired by and who I would like to be like... I thought about it for a minute and and picked Buddha. "Okay", said Zach. "Now serve". And I did... Five perfect serves, and then I felt that was enough. Anything is possible. ANYTHING.

No comments: